1- YETENEK NEDİR?
2-SANAT NEDİR?
3-DEHA NEDİR?
İnsanların birbiriyle anlaşabilmesi için aynı dili kullanıyor olması yetmez.
Aynı duyguyu da paylaşmaları gerek.
"AYNI DİLİ KULLANANLAR DEĞİL, AYNI DUYGUYU PAYLAŞANLAR ANLAŞIR" Mevlana
Kelimelerle konuşur, kelimelerle anlaşırız. Ancak kelimelere yüklediğimiz manalar aynı değilse karşımızdaki ile anlaşamayız.
ÖRNEK: Azerbaycanda "uçak düştü".
UÇAK İNDİ manasındadır. Dolmuşla giden bir Azerbaycanlı "beni musait yerde düşür," Dediğinde, indir anlamını vermiyorsanız, anlaşamazsınız... Hani bizde de vardır ya "beni falan yerde atıver" İşte öyle bir şey...
YETENEK, SANAT, DAHİ kavramlarına da aynı mana ile bakmıyorsanız, aynı duyguda değilsiniz demektir.
GÜZELLİK (Estetik) kavramı üzerine ciltler dolusu kitap yazılmış... Ama Anadolunun Sivas Şarkışla'sından çıkan; anadan doğma kör; Aşık Veysel'im tek cümlede özetlemiş;
"GÜZELLİĞİN ON PARA ETMEZ, BU BENDEKİ AŞK OLMASA"
Demekki sana göre güzel olan, bana güzel gelmeyebilir... Hatta nefret edebilirim... Senin SANAT dediğine, ben; SAÇMA, ZIRVA, KOMEDİ hatta İĞRENÇ diyebilirim...
Bunlar tamamen duygu meselesi
Yani kişisel.
Aşık Veysel'deki AŞK meselesi
O duygu yoksa AŞK da yoktur...
SEVGİ de yoktur... SANAT da değildir...
Bu arada yeri gelmişken bahsedeyim
ESTETİK diye bir bilim dalı vardır...
"BOZULMAYA VE YOK OLMAYA MAHKUM OLAN, GÜZEL OLAMAZ; ONUN HATIRLATTIĞI ŞEY, GÜZELDİR"
Platon (Eflatun)
Şimdi bu açıdan bakarak bizim Anadolu Aşıklarının, şairlerinin tarif ettiği bir GÜZEL PORTRESİ çizelim
Yanakları ELMA gibi
Saçları SIRMA gibi
Dişleri İNCİ gibi
Gözleri BADEM gibi
Kirpikleri OK gibi
Kaşları YAY gibi
Boyu uzun SERVİ gibi
Realist (GERÇEK) bir bakış açısıyla bakan ve her şeyi bu kelimelerin Realist (GERÇEK) manalarıyla algılayan birisi bu GÜZELlikten ne anlar?
ELMAnın hatırlattığı şey neler olabilir... Tatlı, sulu, yayla, kırmızı
SIRMA; altın teli ile ipeğin birbiriyle belli oranda eğrilmesiyle oluşturulmuş iplik
ALTIN ve İPEK nedir? Onlara girmiyorum
İNCİ; bir çeşit istiridyenin oluşturduğu bir süs malzemesi... Nasıl oluşturduğuna girmiyorum... Bu konuyu Prof. İskender Pala 2 saat anlatır...
BADEM; Bademin, özellikle faydası saymakla bitmez... Şekli de güzeldir... Çağlası da ayrı bir tat...
Bizi biz yapan GENUS(cins)imiz olduğu kadar yetişme ortamımız da önemli
Bu ODUN bu ustanın elinde bu şekilde şekillenirken öbür ustanın elinde başka bir şekil alır...
Beslediğimiz toprak, aldığımız su, güneş
Her şey etki ediyor... O ODUNa özelliğini veren her şey hücrelerine gizlenir...
İnsanlar bu sanatkar ruhlardan uzaksa vay o ODUNların haline!
Yani demem o ki, içinizde bir cevher var... Bu cevher sizin özelliğiniz
YANMA ve YONTULMA
"YETENEKSİZ İNSAN YOKTUR; YETENEĞİNİ ORTAYA KOYAMAMIŞ, ORTAM BULAMAMIŞ YA DA YANLIŞ YÖNLENDİRİLMİŞ İNSAN VARDIR"
Burada en önemli kavram: YETENEK
İSTEMEK, İNSAN HAYATININ ANAHTARIDIR
Allah bir şeye sahip olmamızı İSTEMEMİZE bağlamış...
MEŞHUR HİKAYE;
İSTEDİKLERİMİZİ NE KADAR İSTİYORUZ?
Sokrates'e bir delikanlı gelir
--" Sokrates amca ben filozof olmak istiyorum, ne yapmam gerek?" der.
Sokrates delikanliya şöyle bir bakar;
-- "Sen gelsene şöyle" der. Ve delikanlının başını, su dolu bir fıçının içine bastırır...
Bir müddet tuttuktan sonra bırakır... Delikanlı;
-- "Ne yaptın amca? diye sorar.
--"Başın suyun içindeyken ne hissettin? der Sokrates.
--" Bir an evvel nefes almak istedim" der delikanlı...
--" İşte bu kadar isteyeceksin İSTEDİĞİN şeyi... Yoksa senden bir bok olmaz" der Sokrates....
İSTEDİKLERİMİZİ NE KADAR İSTİYORUZ...
"Kuru DUAyı bırak, ağaç İSTİYORSAN tohum ek" diyor Mevlana
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder